Så var det dags för att prova vagnen och bilen lite mer på riktigt. Vi har tidigare varit till dottern en natt när bilen var precis ny men det är bara en kort resa på ett par mil så det sa inte så mycket.
Nu åkte vi till Långvind i Hälsingland ca 90 km enkel resa. Tanken från början var nog att åka lite längre så vi var tvingade att stanna och ladda men vädret gjorde att vi ändrade planerna i sista stund. Eller egentligen så valde vi en av de andra planerna som redan fanns klara.
BMW iX xDrive50
Bilen är fortfarande helt ny för oss och vi har haft den ca en månad. Det är en tjänstebil och den enda i vårt sortiment som får dra vagnen och det är den enda parameter som jag utvärderat den på när jag valde.
Tekniska data:
Motoreffekt i kW ( hästkrafter ) | 385 ( 524 ) |
Räckvidd i km (WLTP): | 630 |
Energiförbrukning kWh/100 km: | 19,8-23,0 |
Batterikapacitet i kWh | 108,8 |
Max. laddeffekt AC/DC i kW | 11/195 |
Laddningstid AC 0–100 % i h | 11 |
Laddningstid DC 10–80 % i min | 35 |
Längd i mm | 4953 |
Totalvikt i kg | 3145 |
Teoretisk lastvikt i kg | 635 |
Max släpvagnsvikt (BE) i kg | 2500 |
Polar 620 BSA Customized
Vagnen är för oss i princip lika ny. Vi köpte den i februari och sov en natt i den på vägen hem samt natten hos dottern. Det här var första riktiga resan med vagnen. Vagnen är modellår 2023 tillverkad 2022
Tekniska data:
Totalvikt kg | 2000 |
Tjänstevikt enl regbevis, kg | 1766 |
Längd med dragbom, cm | 827 |
Bredd utvändig, cm | 251 |
Höjd utvändig, cm | 277 |
Antal Axlar | 1 |
På vägen upp så var det regn i början och blöta vägbanor i princip hela resan. Vi la oss bakom en lastbil som transporterade en traktor. Här låg vi i ca 90 km/h gissningsvis 75% av resan och fick en snitt förbrukning på 38 kWh per 100 km. Vilket motsvarar en räckvidd på ca 280 km från fullt till tomt batteri. På vägen hem så hittade vi ingen lastbil utan låg själv i ca 80 km/h hela vägen. Ev var det lite blåsigare men jag tror att den stora skillnaden var att vi inte hade nån att gömma oss bakom. Snitt förbrukning 42 kWh per 100 km eller en räckvidd på 259 km
Siffrorna ovan stödjer det som vi läst att luftmotståndet har stor betydelse. Vårt ekipage är ju allt annat än aerodynamiskt med 2 kajaker på taket på bilen och en en fullbred stor husvagn på kroken. Jag hade hoppats på 200 – 250 km räckvidd så det här är positiva siffror för mig. Det är sällan vi kör längre en 500 km på en dag och då stanna en eller två gånger för att ladda känns helt ok. Man ska ha klart för sig att elbilar är känsligare för väder och vind än vad förbränningsbilar är.
Utvärdering
Bilen är en dröm att köra både med och utan vagn. Det finns kraft så det räcker och blir över. Man märker knappt att man har hängt på nått på kroken. Det enda som jag är besviken på är färddatorn som inte ens efter ca 2 x 100 km lyckas räkna förbrukningen och därmed räckvidden rätt. Riktigt dåligt tycker jag. Undrar om det blir bättre när man kör ännu längre sträckor,
När vi kom fram är det grusväg sista biten så att BMWn har betydligt bättre markfrigång än min tidigare Volvo V90 är också riktigt skönt. Väl framme finns det flera platser att välja på och vi hittade en som vi var väldigt nöjda med.
När jag tidigare kört utan nått efter så har förbrukningen varierat mellan 16 och 23 kWh per 100 km. Så databladets uppgifter om 630 km räckvidd har jag emellanåt legat över!!! För det mesta då om det varit mycket 80 väg men ändå. Jag är imponerad!
Redan när det var dags att fixa till lite käk första dagen upptäckte vi en stor brist på vagnen ( eller en klantig gubbe, så kan det också vara ) A’et i betäckningen står för vinkelkök ( eng: Angel ) och det faktum att det är 2 st el plattor och 2 st gasplattor var nått vi var väldigt nöjda med. Sen tycker jag att gasplattorna borde ha varit nedsänkta så man kan använda bänkytan när man inte använder spisen men men. Hur som helst när jag öppnade skåpet ovanför där vi har kryddor så ramlade 2 st glasburkar ur och ner på induktions hällen. Ni kan ju gissa hur det gick. De som stod i närheten behövde nog inte gissa även om de inte förstod vad som hände kunde de nog höra att det inte var så bra. Senare visade det sig att en helförsäkring hos Länsförsäkringar inte täcker skador som du själv orsakar på inredningen och drulle försäkringen i hemförsäkringen ( Också Länsförsäkringar ) inte gäller fast installerad utrustning i husvagnen för den ska husvagnsförsäkringen ta !!!! Vi byter bolag. Genom att göra ett ägarbyte på vagnen inom familjen kan man byta försäkring fast det inte är på årsförfallodagen. Efter att vi har kommit hem har vi monterat en list på hyllan i kryddskåpet för att minska risken att det händer igen.
När vi ändå är inne på saker som vi inte är helt nöjda med så 2 av 4 nätter så drog vårt batteri ur. Ett 80Ah blysyra batteri. Trots att vi har solceller ( 160 W och en MPPT regulator ) och så vitt vi kunde bedöma så laddade de upp batteriet fullt under dagen. Vi har inte kapacitetstestat batteriet men jag misstänker att det var nog inte helt nytt det som vi fick med även om jag inte har nått belägg för det. Nu är det i alla fall beställt ett 200Ah Litiumbatteri och en Victron Smart Shunt så framöver ska vi nog kunna ha koll på krämen.
Utöver dessa fadäser så är vi grymt nöjda med vagnen. Orsaken att vi bytte från den förra Polar 650 LB var utrymmet vid toaletten och duschen. Med badrum bak får man helt överlägsen komfort för oss som för det mesta bara reser 2 st. Vi upplever också att trots att man kompromissar bort förvaring genom badrum bak och vi valde en något kortare modell så får vi av nån underlig anledning bättre plats i den här vagnen. Det är som om den är gjort för oss. Vi är extremt nöjda.
Som oftast så hade vi kajakerna med även på denna resa och vattnen runt Långvind är väldigt paddelvänliga och vi såg havsörn, flera hägrar och massor av sjöfågel som vi inte kan namnen på.
På vägen hem stannade vi för att prova ladda. Hade knappat in en station med 6 platser. Tanken var i alla fall att med mer än 4 platser ökar chansen för att man kan ladda utan att koppla loss. Hmm ni ser ju på bilden överst att det gick, men vi blev inte så populära 🙂 Bilen ska kunna ta emot 195 kW och det var en 200 kW laddare som vi var ensamma på när vi började ladda. Vi ladda bara in 10 kWh för att testa och tog emot ca 175 kW. Som väntat var det strul att ladda ner appar, skapa konton och koppla kort. Men allt det där är ju engångs problem. Vi betalde 5:80 per kWh alltså 23,2 SEK/mil ( om vi räknar på 4,0 kWh/mil som ett snitt för den här resan ) Med ett abonnemang hos Ionity kan man för tillfället komma ner på 3:50 SEK/kWh eller 14 SEK/mil vilket känns helt ok för snabbladdare.
Så för att summera en trots allt en härlig första fricamping med ny vagn och bil. Nu blir näst resa över midsommar