Första delen ner till södra Frankrike

Sista veckan innan avfärd var ordentligt hektisk. Överlämningar på jobbet som resulterade i princip helt fullbokat schema sista 2 veckorna. Packning av husvagnen och avstämning mot checklistor. De som hyrt huset under vintern var förbi för att gå igenom allt. Ovan på det saker man vill göra undan innan man åker som Frissan ( i alla fall den som har en frisyr … ) mm mm

Klar för avfärd

Vi kom iväg som planerat på lördag förmiddag. Första etappen var till Hallstahammar där Frida har hästen. Efter att vi ställt upp oss och hjälpt Frida med lite övningar så blev vi bjudna på mat i Köping hos Frida och Micke. En riktigt bra start på resan. Nästa dag så åkte vi vidare mot Kattuglans ställplats utanför Ljungby. Se film här av Jikitas på Äventyr. Ställplatsen var egentligen stängd för året men vi fick tillstånd att stå där ändå. Alla faciliteter var avstängda men vi klarar ju oss bra ändå. Det är lite typiskt oss. Vi hade en plan med i princip varje stopp på resan, i alla fall ner till Camping Giralda där vi har bokat över jul och nyår. Den här platsen, andra natten på resan, var inte med i den planen.

Efter Ljungby var vi förbi Löddehusvagnar där vi köpt vår vagn för lite fix innan vi tog bron över till Danmark och en en fricampingplats utanför Ringsted En riktigt bra plats. Lugnt och fridfullt. Kom en del hund- och cyckelfolk förbi. Otroligt vilken skillnad det är redan här på träden. Fantastiska lövskogar att vandra i. Tyvärr var en hel del av vägarna på ”andra sidan vägen” sönderkörda. Troligen höll man på med avverkning. Vi passade på att käka den klassiska resestartsmaten gratinerad hummer men vi han även med en räkmacka.

Planen var sedan att åka över stora- och lillabältsbron ner till tyska gränsen och ta en stödvila där innan vi körde genom Tyskland på natten för att undvika de mesta av trafiken och framförallt långtradarna. Nu visade det sig när vi googlade att i Tyskland får lastbilar inte köra på söndagar ( vilket vi visste sen tidigare ) eller helgdagar ( hade vi ingen koll på ) och det visade sig att både 31.a oktober ( reformationsdagen ) och 1.a november ( alla helgons dag ) var tyska helgdagar så det slutade med att vi körde till en ställplats utanför Hannover som var nästa mål. Den här gången sov vi bara och åkte vidare tidigt nästa morgon men en annan gång ska vi ta lite mera tid på oss och utforska omgivningarna som ser väldigt spännande ut. Bland annat finns en Rododendron park, den ( om det nu var där vi var ) va inte så imponerande i november. Däremot såg vi många Ägretthägrar. Nu var vi mest fokuserad på att undvika långtradare medan vi hade chansen. Det var verkligen skillnade i trafik mot våra tidigare resor i Tyskland. Inte en enda gång hamnade vi i kö vilket normalt sett är en mycket populär aktivitet längs Autobahn.

Nästa plats var i Luxenburg och vi var lite tveksamma eftersom den hade fått mycket blandade kommentarer i P4N. Vi stannade några mil innan för att ladda och den här gången var det helt omöjligt att göra av husvagnen på nått vettigt ställe så vi hittade en kontorsparkering som var tom en liten bit från laddaren. Under tiden vi väntade på att bilen skulle ladda så svängde en väktare från G4S förbi och vi sprang ut och frågade om vi kunde stå här på parkeringen över natten och det var inga problem så vi behövde aldrig reda ut om kommentarerna stämde. Det var ganska skönt för det va en Tessla laddare med rätt dåligt med kräm i så det tog ett tag men det gjorde ju inget när vi kunde duscha och fixa käk undertiden.

Sen var dags för näst sista stoppet innan Lac de le Gimone som är vårt första delmål. Från början hade vi tänkt stå på en rastplats efter motorvägen men vi hittade en gratis ställplats som låg väldigt nära. Vi kom fram sent i beckmörkret men kunde nypa sista platsen. Här fick vi också möjlighet att tömma svartvatten. Däremot kunde vi inte fylla färskvatten eftersom man inte skulle ha en Euro utan en pollett som var värd en Euro, så vi åkte vidare ändå. Hade planerat att fylla gas på första macken efter 30 min. Bortsett från att vi var lite ovana och fick gå in och fråga om hjälp så gick det utmärkt att fylla gas. Kostade 1,07 Euro per liter vilket motsvara ca 2,14 Euro per kg eller en full flaska för ca 250 kr. De hade även vatten vi kunde fylla gratis. Hade vi bara använt rätt adapter till gasolen så hade vi nog fixat det själva från början. Nästa gång kommer det inte att vara några problem. Just att kunna fylla gasol är otroligt befriande och en viktig del i att vi kan fricamapa. Stor skillnad mot förra resan där vi både köpte en tysk flaska och jagade mackar som fyllde fast de inte fick.

Vi kom fram till Lac de le Gimone precis efter att det blivit becksvart. En av de bra sakerna med det här stället på förhand var att det låg en camping inte alls långt i från och vi hade tänkt att börja där men efter att ha ringt flera gånger utan svar så åkte vi till den här platsen i stället. På sommaren är den en gräsparkering för badplatsen och restaurangen men så här års är restaurangen stängd och väldigt glest med badgäster. När vi kom fram så gick det inte att komma in på parkeringen som vi hade tänkt pga en alleles för tvär kurva och ett dike dessutom stog det att man inte fick campa där. Det slutade med att vi åkte förbi en enkelriktat skylt och en parkering förbjuden skylt och ställde oss för natten. Humöret var i botten och vi visste faktiskt inte vad vi skulle göra. Man sover inte heller nå vidare när man vet att man inte får stå där man står. Nästa morgon så började vi leta alternativ men en local som var ute och gick med hunden berättade ( tror vi för han pratade bara franska och teckenspråk ) att där vi stod var inte ok men uppe på gräsparkeringen var det helt ok att stå. I dagsljus kunde vi våga oss på lite andra manövrar och kom in och kunde ställa oss där och det skulle visa sig bli ett par fantastiska dagar. Där vi bland annat fick hjälpa restaurangägaren med höstrengöringen av delar av det ”Vattenland” som de har där på sommaren. Vi paddlade och vandrade och allt i ett magiskt väder. Vi kom på söndag kväll och åkte vidare på fredag morgon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *