Här summerar vi våra erfarenheter av att dra husvagn med elbil genom Europa. I första utgåvan så baseras den på våra första 4400+ km genom Sverige, Danmark, Tyskland, Luxemburg, Frankrike, Spanien och Portugal. Planen är att uppdatera vartefter
Bakgrund.
Vi kör en BMW iX xDrive50. Det är en ren elbil. Se data på sidan om oss. Batteriet är på 108 kWh och normal teoretisk räckvidd på 630 km. Den har en totalvikt på 3100 kg. På taket har vi 2 st havskajaker. Husvagnen är en Polar 620 BSA enaxlad. Fullbred 2,5 m Totalvikt på 2000 kg. Kan hända att det tom är nått kilo till i den. Den bil vi hade innan var en Volvo V90 D4 AWD som får bli det som vi jämför med.
Vi lämnade Ockelbo den 2024-10-26 och kom fram till Praia do Parque de Campismo strac norr om Porto i Portugal den 2024-11-10 och den resan har hittills varit på ca 4400 km.
Vi är relativt nya på elbil överhuvudtaget och har haft den här bilen sen i maj och innan det i princip noll erfarenhet. Bilen är en tjänstebil och det fanns bara elbilar att välja på och bara den här som fick dra vår husvagn på 2000 kg. Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog inte valt en elbil om jag hade haft något annat att välja på. Efter några månader med att ”bara köra bil” så är jag väldigt nöjd med bilen som bil. Både vad gäller ekonomi, enkelhet räckvidd mm. Redan idag skulle jag välja den framför en fossilbil om det bara skulle vara en bil. När det gäller att använda den som dragbil så var jag innan resan ytterst tveksam. Innan den här resan hade vi laddat publikt ca 4-5 gånger totalt.
När man kör elbil och drar husvagn så är det tre st faktorer man behöver optimera resan efter.
- Räckvidd och att hitta en laddplats på rätt ställe. Vi strävar efter att komma in med mellan 5 och 15 % SoC ( State of Charge ) eller kräm kvar i batteriet.
- Praktiskt, enkelt att svänga in, enkelt att ställa ifrån sig husvagnen ( eller ladda med den tillkopplad ) enkelt att betala mm
- Ekonomiskt. Till skillnad mot att tanka diesel så skiljer sig priserna enormt. Vi har abonnemang på Ionity och Tesla. Det gör att med Ionity så laddar vi för ca 3:50 SEK/kWh på en random snabbladdare efter vägen kan det kosta upp till ca 10 SEK/kWh. Med en förbrukning på 4-5 kWh/mil blir skillnaden brutal.
Oavsett om man åker fossilbil eller elbil så är det skillnad på att vara i transportläge eller turistläge ( i brist på bättre ord, vad tycker du att det heter ). Det första är långa transporter och en-natts-stopp och den andra är kortare transporter och flera dagar på ett och samma ställe innan man åker vidare till nästa. Denna utvärdering gäller i huvudsak transportläge
Punkterna ovan ger lite andra förutsättningar än att åka med dieselbil. Om det bara gällde räckvidd så skulle man kunna köra ( i alla fall längs motorvägarna ) på samma sätt som med en dieselbil. Dvs tuffa på längs motorvägen och svänga av när man behöver mera kräm. Nu vill man ha lite koll redan innan man åker vart man troligen kommer att stanna och ladda och hur ser möjligheterna ut att koppla av husvagnen där. Man vill ju också helst stanna där det är som billigast men inte för många gånger och inte för stora avstickare. Det gör att det blir ett planerande på ett helt annat sätt än vad man gjorde med en dieselbil. Nu finns det fantastiska hjälpmedel så det är inte så svårt som det kanske låter. Vi lägger en resplan efter hur vi vill åka. Försöker att ha en max förflyttning på ca 500 km per dag. Ibland blir det mer och ibland mindre. Vi försöker ladda på eller relativt nära vårat nattstopp. Det gör att när vi åker dagen efter så kan vi köra 1,5 till 2,5 timme innan laddning. Då passar vi på att göra och äta frukost under tiden vi laddar. Nästa laddstopp blir det lunch. Blir det ett tredje stopp så har vi gjort middag eller duschat. Allt beroende på hur man har stannat.
Några av de första laddningarna kom vi till en station med 6 platser men till höger om den högra platsen var det ett relativt stort tomt utrymme. Det gjorde att vi kunde svänga in med husvagnen påkopplad och ”bara” ta upp 2 st platser. När vi kom var vi själva där men inom 15 minuter var alla platser fulla och en i kö och då hade vi inte mage att stå kvar. Efter det så har vi alltid kopplat bort husvagnen någon stans i närheten för att kunna ladda fullt, utan att behöva känna att vi är i vägen. Förutom en plats i Södra Frankrike så har ingen plats varit gjord för oss med nått på kroken även om det ibland skulle kunna ha gott att ladda utan att koppla bort husvagnen.
Våra laddningar i siffror
Stäcka körd [km] | 4460 |
Antal laddningar | 29 ( varav 27 på publika DC laddare ) |
Totalt laddat [kWh] | 2193 |
Total summa laddning [SEK] * | 8 867 |
Medelpris kWh [SEK] * | 4,19 |
Pris per 10 km, eller kr per mil * | 19,86 |
Medel Energi per laddning [kWh] | 75,6 |
Medel tid per laddning [min] | 45 |
Medel laddhastighet [kW] | 101 |
Medel körsträcka mellan laddning [km] | 154 |
Förbrukning [kWh/100 km] ** | 38-57 |
* En del laddningar är via BMW charging. Där får jag fakturan nästa månad. Har räknat med 5 SEK/kWh så länge
** Efter rensning av orimliga värden.
jämförelse
kontot elbilmedhusvagn redovisar 33,3 kWh/100km
kontot laddadförcamping redovisar 36,8 – 41,8 kWh/10 km
Summering
Jag tycker det har gått bättre än förväntat. 3-5 gånger har det varit svårt/omöjligt att få igång laddningen. Orsakerna har varit lite olika från Haveri på Ionity appen i hela Europa, betalkort som inte var upplåst i landet, laddare som inte tog BMW eller betalkort utan krävde ett eget abonnemang. Ingen gång gång har det saknats laddare inom rimligt avstånd. När vi skulle vika av från baskiska kusten upp på spanska höglandet så ”fegladdade” vi lite innan vi åkte upp. Dels så var det en sträcka utan laddare och dels så var vi osäkra på vad förbrukningen skulle landa på med många höjdmetrar i stigning. ( med facit i hand hade det inte behövtso och var ett av det stopp där vi överoptimerade mot ekonomi) ). Vi hade räknat med att köra 200-220 km mellan laddningarna, som mest har vi kört 210 km men oftast när man tar hänsyn även till vart man ska ladda så blir det i praktiken kortare i snitt. Vi har hittills ett snitt på 154 km däremot upplevs det som ett mindre problem än vad jag trodde innan vi åkte. Några gånger har vi lagt för stor vikt på ekonomin och för lite på det praktiska. Tex svängde vi av motorvägen för att ladda på en en Ionity laddare i Toulouse ( en stad med ca 500 000 invånare ) Det var ingen lek att köra i den stan med husvagn och när vi väl hittade laddaren så fanns det ingen plats att göra av husvagnen så det slutade med att vi ställde av husvagnen på en cykelbana medan vi laddade. På vägen ut lyckades vi missa en sväng som gav oss lite extra tid på stadens smågator ( ingen uppskattade det ) . Vi tappade både tid och kraft, här skulle vi definitivt tagit en annan och dyrare laddare längs vägen. Än så länge känns det som att det är definitivt enklare att åka fossilbil men absolut görbart att köra med en elbil. Totalt sett så har vi hittills åkt lite billigare än vad vi skulle ha gjort med en Volvo V90 Diesel men inte någon större skillnad åt nått håll.