Efter 5 dagar fricamping i Lac de le Gimone så tog vi en kort tur till camping Baptistou. En liten men mycket välskött camping med en spektakulär utsikt över Pyrineerna. Ägaren var väldigt hjälpsam även om han inte pratade engelska. Här kunde vi fylla vatten, tömma svartvatten och ladda husvagnens batteri som inte varit fulladdat sen vi åkte hemifrån. Ägaren försökte också lösa så vi skulle kunna ladda bilen men det 3 fasuttag som fanns passade inte. Vi skulle dock iväg och handla och hittade en Ionity precis vid en affär. Har skrivit en separat artikel om laddning.
Varning för ett lite nördavsnitt. Du som är som vanligt folk hoppar vidare till nästa.
Innan resan så installerade vi en Victron Smartshunt som gör att man kan ha väldigt bra koll på laddning och förbrukning för husvagnen. Kan konstatera att så här års så ger inte solcellerna så vidare med laddning ens här i södra Frankrike. Toppar på ca 2A (produktionen ligger på ca 3 A eller 36 W av teoretiska 160 W men det som laddar är ju nettot. Senare i Portugal laddade vi med upp till 6A som mest). Hittills har vi förbrukat ca 20-25 Ah per dygn och återladdat ca 5 Ah med solcellerna. När vi har transporterat oss så har batteriet laddat med 3-4 A från bilen. Vilket har gett 15-20 Ah återladdning. Vi installerade ett 100Ah LiFePo4 batteri innan resan. Planen var ett på 200 Ah men det billiga vi beställde från Kina visade sig vara på ca 20 Ah…. suck. Det fanns inte tid att prova igen och fick tag i ett fellevererat 100Ah som jag fick köpa. För att summera så har det räckt för att stå utan ”landström” i nästan 2 veckor men man behöver snåla med strömmen. Om vi står still räcker det 4-5 dagar. Nästa investering blir en laddbooster så att batteriet kan ladda mer från bilen under färd. Det skulle troligen ge ett fulladdat batteri efter varje längre resa och ge en avsevärt större trygghet när det gäller elförsörjning. Men vill man inte ha räckvidden i bilen säger nån. Att ladda upp halva batterikapaciteten förkortar räckvidden med 1 till 1,5 km. Det tar vi alla dagar i veckan för ett fulladdat bodelsbatteri.
Camping Baptistou ligger riktigt på landsbygden. Eftersom Mariana var förkyld och febrig så tog jag (Tobias) och Mynta en promenad i omgivningarna. Bönderna höll på plöjde åkrarna förfullt och det lockade till sig 20-30 st röd glada. I alla fall var det vad apparna säger. Det va en mäktig syn när de nästan cirklade över mig och Mynta.
Tanken var att efter denna natt åka ut till kusten och följa den spanska kusten vidare in i Portugal ner till Porto men väderprognosen lovade bara regn och blåst den vägen så vi genade över spanska höglandet i stället. Det är en otroligt vacker väg. I början när man lämnar kusten och börjar åka uppför så är det kuperat med böljande gröna kullar för att sen övergå i enorma slätter när man har kommit upp. Vi sov en natt uppe på höglandet på en ”nöd parkarering”. Det va enorma asfaltsplaner. Tillstörsta delen instängslade och skyltat med parkering och snöflinga. Antar att de används när det kommer snöväder och lastbilarna har sommarsulor.
Så fort man närmar sig Portugal så ändras landskapet igen och blir ”skogigare” om det är ett ord. Vi stannade i en bergsby och laddade med bästa utsikten hittills. Innan det så laddade vi på det konstigaste stället hittills. Det var inte bara att de varnade för tjurar. Det var ett nät av gator eller hur man ska beskriva det, komplett med gatubelysning och parkeringsfickor. Men inga hus. Det enda som fanns var en Ionity station. Mycket märkligt.
Om man är lite less på att de olika länderna inte kan enas om ett system för vägtullar så kan man ju trösta sig (?) med att Portugal har två. Ett där man tar en biljett när man åker in på en betalväg och sen betalar när man åker av och ett där kameror läser av nummerplåt. Som utlänning måste du registrera dig i förväg (eller inom 24h tror jag) på https://www.portugaltolls.com/en/node den gäller i upp till 30 dagar. Vi åkte vägar där de hade både och. Dock inte samtidigt.
Väl framme på Campismo de Vila Chã fick vi en bra plats. Sista biten var det kullersten och gigantiska vägbulor. Med kajaker på taket och en relativt lång vagn så kryper man gärna över dessa med följd att man får en liten kö bakom sig. För att var snäll gick vi åt sidan när möjlighet gavs för att släppa förbi kön. Den första bilen stannade då jämsides och förklarade vägen till campingen. Det säger en del om mentaliteten på Portugiserna.
Vi hamnade granne med en Polarvagn men det visade sig att det inte va en svensk utan en holländare.
Stranden ligger bara några hundra meter bort och erbjuder härliga promenader. Även I byn finns en del fina vyer
Vi gjorde en utflykt till Porto. Vi hade kollat innan att en über kostade ca 12 EUR in till stan men när vi skulle boka så kostade den 35. Det slutade med att vi tog en über till tågstationen och tog tåget in. Funkade utmärkt och kostade totalt ca 180 SEK tur och retur för oss båda.
Vi hade inte läst på så mycket om Porto mer än att det skulle vara fint i gamla stan längs floden och att det fanns en matmarknad. Kan konstatera att det är rejält kuperat i Porto. Man gör förmodligen klokt i att ha lite mer koll men vi tyckte det va en trevlig stad. Inte omöjligt att det blir ett besök igen i framtiden
På kvällarna hemma på campingen så kunde man käka I solnedgången och titta på Robinson när det blev för kallt ute.
Nästa stopp blir fricamping vid en damm. https://park4night.com/en/lieu/111901/open/