Barragem Albergaria dos Fusos

Efter ca en vecka på camping var det nära att vi siktade direkt på Camping Markadia, Det är bekvämt att ha obegränsat med el, vatten, möjlighet att tömma osv osv…. men man är ju inte själv. Planen var fricamping och efter lite velande så blev det det som GPSn pekade på. Första biten var längs de stora vägarna ner förbi Lissabon men på slutet så skulle vi svänga av och komma in på mindre vägar vilket gjorde att laddningsplaneringen blev lite viktigare än normalt men inte några problem vi hade planerat för att komma fram med ca 60 % SoC och vi landade på 63%. Känns som man börjar få lite rutin på detta. Om du inte har läst den så finns det en separat artikel om laddning och husvagn.

Ionity Värnamo. Där var det inga problem att starta laddningen.

En sak som varit lite irriterande är att det fler gånger än bekvämt varit problem att få igång laddningen så även denna resa. Första laddstationen var en Ionity och allt gick enl plan tills vi skulle starta laddningen. Ännu en gång så stod man där och meckade med appen. Den här gången så hittade den inga laddare i närheten. Trodde första att det var fel på telefonens GPS tjänst men när man zoomade in i kartan i Ionity appen så visade den rätt ställe men inga laddare. Det går att läsa in laddaren via en QR kod men fick bara felmeddelande, då kan man gå vidare och manuellt knappa in laddarens ID nummer men samma felmeddelande. Efter att ha testat alla varianter minst 3 gånger och startat om telefonen för att testa alla igen gav jag upp och startade via RFID kortet på BMW abonnemanget. ( Då går man miste om priset ca 3,5 kr/kWh som jag har betalt en månadsavgift för att få utan får betala ca 5-6 kr/kWh enl BMWs prislista ) Gick till husvagnen och fixade käk och under tiden så ringde jag Ionity supporten, även om vi var igång så vill man ju veta varför det strular och om man gör nått fel. Efter att ha gått igenom allt vad jag gjort och hur så gick det upp ett liljeholmens ( eller motsvarande vart han nu satt ) för supportstjärnan. Det visade sig att Portugal har nån speciell lag som gör att Ionity inte stödjer appen i Portugal. Tittar man i Teslas app så verkar inte heller de ha några laddstationer i sin app i Portugal. När man väl vet så är det ju som det är. Hade man vetat tidigare så hade man kunnat pausa abonnemanget men framförallt hade man kunna slippa stå som ett fån och försöka få igång det.

När vi svängde av motorvägen så blev det snabbt smalt, kurvigt och gropigt och vi hade ca 6-8 mil kvar. Med husvagn och 2 kajaker på taket så är det bara att anpassa farten trots det blev det en utmaning att köra. Eftersom vi inte alls visste hur det såg ut så ville vi komma fram medan det var ljust men inte riskera att köra för fort. Vi kom fram med ca 20-30 minuter dagsljus tillgodo. När vi kom fram så fungerade inte gasolen. Det visade sig att krock sensorn på gasolflaskorna trodde att vi hade krockat. Det säger en del om vägkvaliteten. Även den här platsen hade vi kollat på redan hemma men i P4N #111901 var det varken så många foton eller kommenterar så man är alltid lite nervös. Det var dock absolut så fint som man kan våga hoppas på.

Vi stod helt själva i 5 dygn. Någon enstaka bil passerade och vi pratade endast med 2 st holländare som stod på andra sidan dammen. Kommunen har anlagt en badstrand där och håller på att bygga en ställplats men arbetet verkar ha kommit av sig. Får man tro kommentarerna i P4N så har det inte hänt nått på 2 år. De verkar lite roliga på det viset Portugiserna. När vi var i trakterna för 2 år sen skrattade vi åt att de hade byggt en bro mitt på ett fält men varken vägen som skulle gå under eller över var klar. När vi passerade i år såg det exakt lika ut bortsett från lite graffitti.

Det var inte så mycket vandring i krokarna det mesta var stängslat men paddlingarna var desto bättre det blev 3 st härliga turer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *